عایق لوله ای Anti-UV چسبدار

یکی از مهم‌ترین اجزا در ساخت هر ساختمان استانداردی، وجود عایق‌ها در قسمت‌های مختلف آن مانند دیوارها، جداره‌ها، لوله‌ها و … می‌باشد. این عایق‌ها باید ویژگی‌های خاصی مانند سبکی، مقاومت بالا و همچنین از همه مهم‌تر خاصیت عایق بودن نسبت به مشخصه‌ای که برای آن منظور به کار برده شده است را داشته باشد تا از نظر مهندسین ناظر مورد تأیید قرار بگیرد. عایق‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از انواع آن عایق لوله ای anti-uv چسبدار است. در این مقاله شما عزیزان را با عایق لوله ای anti-uv چسبدار، مزیت‌ها و کاربردهای آن آشنا می‌کنیم. پس حتماً تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا در صورت نیاز به استفاده از عایق‌ها به خوبی این نوع عایق را شناخته و بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

عایق لوله ای anti-uv چسبدار چه نوع عایقی است؟

از نظر فنی تمام انواع عایق‌های الاستومری مانند عایق لوله ای anti-uv چسبدار از سلول‌های بسته تشکیل می‌شوند. این بدان معناست که همگی آن‌ها در برابر مواردی از جمله آلودگی، رطوبت، بخار آب و حرارت بسیار بالا مقاوم هستند اما بسته به کاربردشان ویژگی‌های متفاوتی هم دارند.
عایق لوله ای anti-uv چسبدار مانند انواع دیگر از عایق‌های الاستومری وزن بسیار کمی داشته و قابلیت انعطاف‌پذیری آن بالا می‌باشد. به همین دلیل در انواع تأسیسات ساختمان‌های مختلف، لوله‌کشی‌های مختلف، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و حتی در صنعت بزرگ خودروسازی کاربرد دارند. به دلیل راحت بودن کار با این عایق، عایق لوله ای anti-uv چسبدار از نظر بسیاری از اجراکنندگان پروژه‌های بزرگ نسبت به موارد مشابه بهتر می‌باشد.

تفاوت عایق لوله ای anti-uv چسبدار با عایق‌های الاستومری دیگر:

برای اینکه بتوانید بهتر عایق لوله ای anti-uv چسبدار را بشناسید باید بدانید که انواع عایق‌های الاستومری به چه شکلی هستند و یا بهتر است بگوییم چه ویژگی‌هایی دارند. در ادامه به‌طور مختصر شما را با انواع این عایق‌ها آشنا می‌کنیم تا بتوانید بهتر ویژگی‌های عایق لوله ای anti-uv چسبدار را درک کنید.
خود عایق‌های الاستومری در دو نوع رولی یا ورقه‌ای و لوله‌ای تولید می‌شوند که هر کدام باز انواع مختلفی دارند.
عایق‌های الاستومری ورقه‌ای یا لوله‌ای:

این عایق‌ها در ضخامت‌های مختلف تولید شده و با توجه به اقلیم مکان مورد استفاده و خصوصیات پروژه از ضخامت مورد نیاز استفاده می‌کنند. نصب این نوع عایق‌ها چه در فضاهای داخلی و چه در فضاهای خارجی آسان است
انواع عایق‌های الاستومری رولی

عایق رولی ساده:

این نوع عایق ساده‌ترین نوع عایق‌های الاستومتری هستند که در عین سادگی و راحتی کار با آن‌ها در برابر مواردی مانند رشد قارچ و باکتری بخصوص در مناطق مرطوب، مواد شیمیایی، رطوبت بالا و گرد و غبار عایق‌های فوق‌العاده کاربردی هستند . اما این عایق را نمیتوان در فضای باز و خارجی استفاده کرد.
عایق رولی روکش‌دار:

عایقی که می‌خواهیم در نقاط مختلف یک پروژه استفاده کنیم علاوه بر مقاومت در برابر رطوبت، دما و … باید نسبت به نور خورشید یعنی اشعهUV نیز مقاوم باشد تا طول عمر مفید آن نیز بیشتر شود. متأسفانه عایق‌های رولی ساده این ویژگی را ندارند و باید از نوع روکش‌دار آن برای این منظور در فضاهای خارجی پروژه استفاده کرد. معمولاً از روکش‌های آلومینیومی برای این منظور استفاده می‌کنند تا در برابر شرایط متغیر جوی بخصوص در مخازن آب، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، لوله‌ها و … کاربرد داشته باشد. روکش آلومینیوم آن هم عایق را سنگین‌تر می‌کند و هم هزینه بیشتری در بر دارد.

عایق رولی شانه تخم‌مرغی:

این عایق‌ها که دقیق به شکل شانه‌های تخم‌مرغ و با ضخامت متفاوت ساخته می‌شوند بیشتر به منظور عایق صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساختار سلولی و سطح متخلخل آن‌ها به‌خوبی جلوی عبور سر و صدا را می‌گیرد و برای ساختمان‌هایی که در کنار بزرگراه‌ها ساخته می‌شوند بسیار مناسب و کاربردی هستند.

عایق پروتکت بلک:

این نوع عایق به‌صورت غیر متخلخل ساخته می‌شود و به دلیل مقاومت بالایی که نسبت به بخار آب، رطوبت و آلودگی دارد برای ایزوله کردن سیستم‌های تهویه بسیار مناسب می‌باشد.

عایق پشت چسب‌دار ساده:

عایق‌های سنتی مانند پشم شیشه به دلیل داشتن الیاف باعث ایجاد آلرژی‌های تنفسی و پوستی برای افراد تولید کننده و نصب کننده می‌شدند و در کنار آن زمان زیادی برای نصب نیاز داشت

عایق‌های پشت چسب‌دار نخ دار:

این عایق‌ها برای پروژه‌هایی استفاده می‌شوند که باید بار دینامیکی و فشار زیادی را تحمل کنند و در حرکت می‌باشند. در ساختار چسب این نوع عایق‌ها از الیاف مسلح استفاده می‌شود که آن‌ها را برای این کار مناسب می‌کند. به همین دلیل بسیاری از مهندسان طراح و ناظر از عایق‌های رولی پشت چسب‌دار برای عایق کردن کانال‌های گالوانیزه استفاده می‌کنند و آن‌ها را نسبت به نوع ساده ترجیح می‌دهند.

عایق‌های الاستومتری لوله‌ای:

عایق‌های الاستومتری لوله‌ای که عایق لوله‌ای anti-uv چسبدار نیز یکی از بهترین انواع آن‌ها محسوب می‌شود به‌صورت تخصصی به‌عنوان عایق‌های برودتی- حرارتی استفاده می‌شوند. این عایق‌ها از چگالش و یخ‌زدگی آب در لوله‌ها به‌خوبی جلوگیری می‌کنند و در سیستم‌های گرمایشی نیز اجازه هدر رفت انرژی و کاهش دما را نمی‌دهند. به‌علاوه باعث جلوگیری از زنگ‌زدگی لوله‌ که به‌وفور در پروژه‌های صنعتی استفاده می‌شوند خواهند شد. این عایق‌ها در ضخامت‌های متنوعی مانند 9، 13، 19 و 25 میلی‌متر تولید می‌شوند که بسته به نوع کاربرد آن و اهمیت عایق‌بندی توسط مهندس ناظر انتخاب می‌شود. هرچقدر ضخامت عایق بیشتر باشد هزینه آن نیز به ازاء هر متر بیشتر خواهد شد.
انواع عایق‌های الاستومری لوله‌ای

عایق لوله‌ای ساده:

این نوع عایق بیشتر برای جلوگیری از کپک، قارچ و هدر رفت انرژی در پروژه‌های صنعتی، مسکونی و تجاری استفاده می‌شود اما نصب آن مانند عایق لوله ای anti-uv چسبدار ساده نیست و برای نصب باید ابتدا آن‌ها را از دو طرف لبه برش داده و بعد با چسب‌های مخصوص آن‌ها را روی قطعات و اتصالات مورد نظر چسباند.

عایق لوله‌ای با روکش آلومینیوم:

عایق‌های ساده در برابر شرایط جوی بخصوص نور خورشید دچار تغییر می‌شوند. به همین دلیل در فضاهای خارجی باید از عایق‌های لوله‌ای روکش‌ شده با آلومینیوم‌ استفاده کرد تا در برابر این تغییرات مقاومت داشته باشند. این عایق‌ها بیشتر برای کاهش هر چه بالاتر اتلاف انرژی در لوله‌های انتقال سیالات و گازها استفاده می‌شوند.

عایق لوله‌ای با روکش پروتکت بلک و سیلور:

این عایق از سایز 4/1 اینچ (حدود 3.2 سانتیمتر) تا ۴ اینچ (حدود 10 سانتیمتر) و در ضخامت‌های ۶، ۹، ۱۳، ۱۹ و ۲۵ میلی‌متر تولید می‌شود و برای لوله‌های با جنس فولاد، مس و یا لوله‌های چند لایه کاربرد دارد.

عایق لوله‌ای anti-uv چسبدار:

با توجه به ویژگی همه انواع عایق‌های الاستومتری الآن به خوبی متوجه می‌شوید که این نوع عایق چه مزیت‌هایی نسبت به انواع مشابه آن دارد. برخلاف عایق‌های آلومینیوم‌دار عایق لوله ای anti-uv چسبدار خودشان مانند یک ضد آفتاب در برابر نور خورشید عمل می‌کنند و مقاومت بالایی دارند؛ بنابراین به‌راحتی می‌توان برای نصب عایق در فضاهای خارجی که در برابر شرایط متغیر جوی قرار می‌گیرند از آن‌ها استفاده نمود. به‌علاوه مانند انواع عایق‌های ساده نیستند که برای نصب نیاز به یک چسب مجزا داشته باشند. بلکه خودشان چسب دارند و به‌سرعت در متراژهای بسیار بالا قابل نصب می‌باشند؛ بنابراین هم از نظر زمان نصب و هم از نظر استانداردهای فنی و سهولت اجرا نسبت به همه انواع عایق‌های الاستومتری برتری دارند.

خواص و مزایای عایق لوله ای anti-uv چسبدار:

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم عایق لوله ای anti-uv چسبدار مزیت‌های بسیار زیادی دارند که آن‌ها را به گزینه مناسبی جهت عایق لوله در انواع پروژه‌های صنعتی و غیر صنعتی تبدیل کرده است.

به‌طور خاص می‌توان گفت خواص و مزایای عایق لوله ای anti-uv چسبدار عبارتند از:

مقاومت در برابر نور خورشید و اشعه‌های مضر آن، مانند اشعه‌های یو وی که باعث فرسایش و کوتاه کردن عمر مفید عایق‌ها می‌شوند. در نتیجه این نوع عایق‌ها در دراز مدت یک توجیه اقتصادی بسیار عالی برای پروژه خواهند داشت.
عایق لوله ای anti-uv چسبدار دارای مقاومت شیمیایی بسیار بالایی است. طوری که در برابر انواع مواد مختلف مخرب مانند روغن، اسید، مواد نفتی، بازها و آب دریا مقاومت بسیار خوبی داشته و نفوذناپذیر می‌باشد.
تحمل حرارتی عایق لوله ای anti-uv چسبدار بسیار بالاست و دمای تا 95 درجه سانتی گراد یعنی حدوداً دمای نقطه جوش آب را می‌توانند تحمل کنند و آسیب نبینند.
عایق لوله ای anti-uv چسبدار در برابر رطوبت نیز بسیار نفوذناپذیر هستند و در اقلیم‌های معتدل و مرطوب مانند شمال کشور که دائماً بارندگی است برای عایق‌بندی اتصالات در فضاهای خارجی مانند لوله‌های انتقال آب بسیار کاربردی می‌باشند.
یک ویژگی جالب دیگری که این نوع عایق‌ها دارند این است که قابلیت کند سوز بودن دارند و در صورت آتش گرفتن خودشان خاموش می‌شوند. بنابراین جای نگرانی برای گسترش آتش‌سوزی مانند عایق‌های سنتی پشم شیشه وجود ندارد.
عایق لوله ای anti-uv چسبدار در برابر فشار نیز بسیار پایدار بوده و به‌علاوه به دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی که دارند حتی اگر فشار زیادی روی آن‌ها وارد شود تغییر شکل نمی‌دهند. در نتیجه حتی بعد از یک مدت طولانی به همان خوبی زمان نصب کار می‌کنند.
عایق لوله ای anti-uv چسبدار از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است که باعث جلوگیری از تخریب آن‌ها در برابر عوامل محیطی می‌شود. به همین دلیل نسبت به سایر عایق‌های الاستومتری خیلی دیرتر فرسوده می‌شوند و عمر مفیدشان بسیار بالا است.
همان‌طور که از نام عایق لوله ای anti-uv چسبدار مشخص است خودش دارای چسب بوده و نصب آن بسیار آسان و سریع انجام می‌شود. به‌علاوه این چسب‌ها قوی بوده و احتمال بلند شدن عایق از محل اتصال بسیار پایین است. در نتیجه از نظر فنی انتخاب بسیار مناسبی است.
به دلیل پوشش مقاومی که عایق لوله ای anti-uv چسبدار دارد دیگر برای نگهداری و ماندگاری مانند انواع عایق‌های لوله‌ای ساده نیاز به روکش دیگری بخصوص در فضاهای باز نخواهند داشت.
مزیت فوق‌العاده دیگر عایق لوله ای anti-uv چسبدار این است که مواد تشکیل‌دهنده آن غیر سمی بوده و از این نظر جزء مواد دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود که برای پروژه‌های فضای آزاد بسیار مناسب هستند.
عایق لوله ای anti-uv چسبدار ظاهر بسیار شیک و زیبایی دارد و نه تنها از زیبایی پروژه کم نخواهند کرد بلکه آن را به یک پروژه بسیار چشم‌نواز و مدرن تبدیل می‌کنند.

مهم‌ترین کاربردهای عایق لوله ای anti-uv چسبدار:

عایق لوله ای anti-uv چسبدار بیشتر برای عایق‌کاری لوله‌های انتقال آّب از سایز 16 میلی‌متر به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمدتاً ضخامت این عایق‌ها 10 میلی‌متر است اما بسته به تقاضای مشتری و نوع کاربری آن می‌توان تا ضخامت 18 میلی‌متر نیز آن‌ها را تولید کرد.
به‌صورت پراکنده در قسمت‌های قبلی به برخی از کاربردهای عایق لوله ای anti-uv چسبدار اشاره کردیم؛ اما به‌طور تخصصی می‌توان گفت کاربردهای این نوع عایق‌ها عبارت‌اند از:

در پروژه‌های ساختمان‌سازی برای عایق کردن لوله‌ و سیستم‌های تهویه مطبوع
عایق کردن لوله‌های فولادی و مسی در پروژه‌های صنعتی مختلف، اسپلیت‌ها، سردخانه‌ها، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

نحوه نصب عایق لوله ای anti-uv چسبدار:

نصب این عایق‌ها به دلیل داشتن چسب بسیار ساده و سریع است. طوری که هر کارگر مبتدی نیز می‌تواند با یک توضیح مختصر به‌راحتی این کار را در عرض مدت کوتاهی انجام دهد. می‌توان این عایق را هم‌زمان با اجرای پروژه نصب کرد و یا بعد از اجرای تأسیسات و لوله‌کشی پروژه به‌راحتی آن را نصب نمود.

بررسی عایق لوله ای anti-uv چسبدار از نظر هزینه نسبت به سایر عایق‌ها:

همان‌طور که گفتیم عایق لوله ای anti-uv چسبدار در سایزهای متفاوت بین 10 الی 18 میلی‌متر بر اساس کاربرد آن و سفارش کارفرما تولید می شود. بنابراین بر اساس اندازه ضخامت آن هزینه متغیری هم برای یک متراژ ثابت دارد و قاعدتا هرچه ضخامت آن بیشتر شود، قیمت تمام شده‌‍اش نیز برای یک پروژه خاص بیشتر خواهد شد.
همچنین به دلیل ویژگی‌های بسیار خاصی که نسبت به انواع مشابه خودش دارد یعنی داشتن چسب و در نتیجه سهولت در نصب و مقاومت در برابر اشعه های یو وی خورشید قیمت هر متر آن نسبت به عایق‌های ساده بیشتر است. با این حال در کل توجیه اقتصادی بالاتری در دراز مدت نسبت با سایر عایق‌ها دارد. زیرا هم نیاز به هزینه زیاد کارگر برای نصب ندارد، چون در زمان کوتاهی می توان مسیر طولانی از این عایق را نصب کرد و از طرفی به دلیل ویژگی‌های فنی و مقاومت بالایی که دارد طول عمر مفیدش بیشتر بوده و مانند بسیاری از عایق‌ها در فاصله زمانی کوتاه نیاز به تعویض ندارد. بلکه سالیان سال با کیفیت بالا عمل خواهد کرد.

عایق کراسلینک XPE به صورت لوله ای با درز چسبدار و با روکش‌های خاص آنتی UV در رنگ‌های متنوع جهت عایقکاری انواع لوله‌های انتقال آب و سیال از سایز۲۰ میلیمتر به بالا قابل عرضه میباشد . ضخامت متعارف عایق ۱۰ میلیمتر است که قابلیت ارتقای آن تا ۱۸ میلیمتر ممکن است.

خواص و مزایای این عایق به شرح زیر است:

ضد نور خورشید و اشعه های مضر و مقاوم در برابر فرسایش ناشی از آن
مقاومت شیمیایی در برابر روغن ، اسید ، مواد نفتی ، بازها و آب دریا
تحمل حرارتی تا ۹۵ درجه سلسیوس ، مقاومت حرارتی بسیار بالا
میزان جذب آب بسیار پایین در حد صفر
دارای قابلیت کند سوز بودن و خود خاموش شوندگی
برگشت پذیری (مانایی فشاری) و پایداری ابعاد بسیار بالا
استحکام و مقاومت تخریبی بسیار بالا
تسریع در نصب بدون نیاز به نیروی متخصص
ضریب هدایت حرارتی 0.033 وات بر متر درجه کلوین
ضد کشش و پارگی و ضربه
مقاوت فرسودگی و طول عمر بالا
چسب قوی با نصب سریع و آسان
عدم نیاز به هر نوع پوشش دیگر
غیر سمی و دوستدار محیط زیست
نمای ظاهری زیبا

کاربری:

در صنعت ساختمان : جهت عایق کاری لوله های انتقال آب و تهویه مطبوع
لوله های مسی و فولادی صنایع مختلف , اسپلیت ها , سردخانه ها و سیستم های سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع
در صنایع مختلف
این عایق را می توان پس از اجرای تاسیسات و لوله کشی نیز استفاده کرد

سخن آخر

همان‌طور که ملاحظه کردید عایق لوله ای anti-uv چسبدار یکی از محصولات بسیار مفید به‌عنوان عایق‌بندی با تکنولوژی جدید است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد از هر نظر مانند زیبایی، اقتصادی، فنی، مقاومتی و… برای پروژه‌های کوچک و بزرگ قابل کاربرد است. هم مهندسین طراح و اجرایی استفاده از این نوع عایق را مناسب می‌دانند و هم با هر سلیقه‌ای از طرف کارفرما هماهنگی دارد. به همین دلیل امروزه در پروژه‌های مهم و بزرگ صنعتی، مسکونی و تجاری پیمانکاران از این نوع عایق برای اجرای طرح استفاده می‌کنند. شما نیز حتما با خواندن این مقاله متوجه برتری‌های بسیار زیاد این عایق‌ها شده‌اید. خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی نیز توانسته‌اند با استانداردهای بالا این عایق‌ها را در رنگ‌های مختلف تولید کنند که می توان آن‌‌ها را با هر پروژه‌ای هماهنگ کرد و از این جهت بین مهندسان طراح و معمار از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه کیهان فوم از آخرین اخبار و محصولات مطلع خواهید شد.

به اشتراک گذاری محتوا با دوستان

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *