عایق پیش ساخته لوله و اتصالات (دمای پایین)

کاهش سه برابری هزینه تامین و اجرای عایق موتورخانه ها و صنایع بواسطه عایق پیش ساخته لوله و اتصالات !!

عایق پیش ساخته لوله و اتصالات، عایق های پیش‌ساخته‌ای هستند که برای عایق کردن لوله‌های صنعتی، تأسیسات خورشیدی و گرمایش مرکزی و غیره استفاده می‌شوند. از این عایق‌ها در مصارف دیگر مانند عایق سازی لوله‌ها در برابر انجماد یا محافظت از کارگران کارخانه‌ها که با لوله‌های با گرمای بالا سروکار دارند، هم استفاده می‌شود. عایق پیش ساخته لوله و اتصالات را هم می‌توان در محیط‌های بسته و هم در محیط‌های باز انجام داد. در این مقاله سعی داریم به بررسی عایق پیش ساخته لوله و اتصالات دمای بالا (گرم)، تفاوت آن با عایق پیش ساخته لوله و اتصالات دمای پایین (سرد)، اهمیت، کاربرد و انواع آن بپردازیم.

حفاظت از آتش‌سوزی:

از مزایای دیگر عایق پیش ساخته لوله و اتصالات می‌توان به خصوصیت ضد حریق بودن آن اشاره کرد. درواقع بعضی از انواع این عایق‌ها از جنسی هستند که مقاومت گرمایی بسیار بالایی دارند و در دماهای بسیار بالا هم دچار احتراق نمی‌شوند، شعله نمی‌گیرند و جنس بعضی دیگر از این عایق پیش ساخته لوله و اتصالات هم طوری است که از گسترش حریق جلوگیری می‌کنند. بنابراین استفاده از نوع مناسب از عایق پیش ساخته لوله و اتصالات می‌تواند به ایمنی هرچه بیشتر افراد و محیط بیانجامد.
البته باید توجه داشت که قابلیت و ظرفیت تحمل گرما در انواع مختلف عایق پیش ساخته لوله و اتصالات با هم متفاوت است و موقع خرید و استفاده باید این نکته را جدی گرفت و برای مصارف مختلف، عایق پیش ساخته لوله و اتصالات مناسب را انتخاب کرد.

طبقه‌بندی انواع عایق پیش ساخته لوله و اتصالات:

همان‌طور که در بالا اشاره شد، محدوده تحمل دمایی در هر نوع از این عایق‌ها با بقیه انواع متفاوت است و بسته به محل و کارکردی که نیاز است باید نوع مناسب عایق انتخاب و استفاده شود. عایق پیش ساخته لوله و اتصالات بر اساس این‌که چه مقدار دما را می‌توانند تحمل کنند به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند:
•عایق‌های سرد (دمای پایین)
•عایق‌های متوسط
•عایق‌های گرم (دمای بالا)

عایق پیش ساخته لوله و اتصالات دمای پایین (سرد):

این عایق از دمای -70 درجه سانتیگراد الی +95 درجه سانتیگراد کاربری دارد .
جنس عایق از پلیمر کراسلینک XPE میباشد و خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار مناسبی دارد .
20 میلیمتر از این عایق با یک لایه 2 میلیمتری از کاور پلیمری نقره ای رنگ پوشیده میشود .
لبه اور لب کاور در حین نصب روی هم قرار میگیرد و توسط سشوآر حرارتی جوش داده و آب بندی میشود .
این کاور نیز میتواند به روکش آلومینیومی ساده یا نسوز مسلح شود .

عایق پیش ساخته لوله و اتصالات دمای بالا (گرم):

این عایق از دمای -70 درجه سانتیگراد الی +1200 درجه سانتیگراد کاربری دارد .
جنس عایق از 5 سانتیمتر فیبر سرامیکی یا پشم معدنی میباشد (با توجه به دمای سطح) و 1 سانتیمتر پلیمر کراسلینک XPE و لایه سوم 2 میلیمتر کاور آن میباشد.
همان طور که گفته شد این عایق با یک لایه 2 میلیمتری از کاور پلیمری نقره ای رنگ پوشیده میشود .
لبه اور لب کاور در حین نصب روی هم قرار میگیرد و توسط سشوآر حرارتی جوش داده و آب بندی میشود .
این کاور نیز میتواند به روکش آلومینیومی ساده یا نسوز مسلح شود .

تفاوت عایق پیش ساخته لوله و اتصالات دمای بالا (گرم) و دمای پایین (سرد):

تفاوت تنها در تحمل حرارتی سطح میباشد که با توجه به دمای سطح جنس عایق های آن متفاوت میباشد .
کدام نوع عایق پیش ساخته لوله و اتصالات مناسب‌تر است ؟
از عایق پیش ساخته با دمای پایین تا 95 درجه سانتیگراد بیشتر در موتورخانه ها و صنایع کاربری دارد و هر جایی که دمای سطح از این دما بیشتر باشد باید از عایق با دمای بالا استفاده شود مانند خطوط بخار و …

منطقه‌هایی که می‌توان از عایق پیش ساخته لوله و اتصالات دمای بالا (گرم) استفاده کرد

پالایشگاه‌ها
کارخانه‌های نفتی
نیروگاه‌ها
کشتی‌های دریایی / دریایی
کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی
موتورخانه برج ها و سایر ساختمان‌ها نظیر بیمارستان‌ها، ادارات
و غیره

مشخصات برخی از انواع عایق پیش ساخته لوله و اتصالات دمای بالا ( گرم):

عایق‌هایی که تحمل دمای بسیار بالا را دارند، عایق پیش ساخته لوله و اتصالات دمای بالا ( گرم) نامیده می‌شوند و بیشتر در صنایع خاص، کوره‌ها و غیره استفاده می‌شوند و انواع مختلفی دارند که در اینجا به بررسی اجمالی بعضی از انواع آن می‌پردازیم:
پشم سنگ:

پشم سنگ یا پشم‌های معدنی مثل پشم سرباره از الیاف و مواد غیر ارگانیک تولید می‌شوند و رزین ارگانیک آن‌ها را به هم متصل می‌کند. مقاومت حرارتی این مواد بسیار بالا است و تمامی اندازه‌های استاندارد تمام لوله‌های صنعتی را پوشش می‌دهند. عایق‌هایی که از پشم سنگ درست شده‌اند، علاوه بر عایق حرارتی، عایق صوتی و ضد حریق و آتش‌سوزی هم هستند.

پشم سرامیک:

این الیاف سفید رنگ و غیر بلوری هستند و قدرت عایقی بسیار بالایی دارند. از خصوصیات بارز این الیاف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وزن سبکی دارد.
نصب کردن عایق های پشم سرامیک سریع و آسان است.
نسبت به شوک‌های حرارتی مقاوم است.
در برابر خوردگی مقاوم است.
بدون آزبست است و برای سلامتی ضرر ندارد.
عایق صوتی فوق‌العاده‌ای است.
پایداري شیمیایی بالایی دارد.
PH خنثی دارد.
به‌راحتی می‌توان آن‌ها را با ابزار ساده برش داد و شکل دلخواه را به آن‌ها داد.
پوشش شیشه‌ای سرامیکی از نفوذ آب جلوگیری می‌کند و از سطح در برابر آسیبی که رطوبت وارد می‌کند، محافظت می‌کند.
با تقسیم و برش این نوع از عایق‌ها، هیچ ذره‌ای خطرناک یا مضری، که می‌تواند به تنفس، غشای مخاطی یا پوست کارگران آسیب برساند، در هوا آزاد نمی‌شود.

هیچ‌گونه خوردگی روی لوله‌هایی که روی آن‌ها نصب‌شده است، ایجاد نمی‌کند.

این عایق از ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردار است.

الیاف سرامیکی جهت عایق کاري حرارتی در محدوده دمایی 1000 تا 1700 درجه سانتی گراد استفاده می شوند. این الیاف از طریق دمش و سانتریفیوژ مذاب ترکیب اکسید آلومینیوم-سیلیس و … تولید می گردند. بدین ترتیب که جریان مذاب به وسیله دمش هواي فشرده به قطرات کوچک تبدیل گردیده و در ادامه پروسه با استفاده از نیروي گریز از مرکز غلطک هاي چرخان به صورت الیاف با طول هاي متفاوت (حداکثر 250 میلیمتر) تبدیل می گردد. الیاف تشکیل شده سفید رنگ و آمورف (غیر بلوري) بوده و نسوزندگی و قدرت عایقی فوق العاده دارند و قابل تبدیل به اشکال مختلف جهت کاربردهاي گوناگون صنایع می باشند. . نوع دیگر این مواد، Bio soluble Fibers می باشند. BSF، الیاف سیلیکات قلیایی خاکی با مقاومت بالا در برابر اسید هستند که قابل جذب در بدن بوده و در شرایط حساس زیست محیطی قابل استفاده می باشند. خصوصیات بارز انواع الیاف سرامیکی بشرح زیر است:

وزن سبک
قابلیت انعطاف پذیري همراه با استحکام کششی بالا
قابلیت نصب سریع
هدایت حرارتی پایین
ذخیره سازي پایین انرژي گرمایی
مقاومت بالا نسبت به شوکهاي حرارتی
مقاومت بالا به خوردگی
پایداري حرارتی بالا
بدون آزبست و جایگزین مناسب آزبست
عایق صوتی فوق العاده بطوریکه این الیاف بعنوان پایه کاتالیست در اگزوزها و محل هاي مشابه به وفور استفاده میشوند.
پایداري شیمیایی بطوریکه در مقابل اغلب اسیدها و بازهاي قوي مقاوم می باشند. همچنین محیط هاي حاوي آب و روغن تاثیري بر روي خواص شیمیایی الیاف سرامیکی نداشته، اگرچه آب قابلیت هدایت حرارتی را افزایش میدهد ولی به محض تبخیر، خواص فیزیکی الیاف برگشت پذیر می باشند.

پشم سرامیک پتویی:

پتوي سرامیکی از الیاف سرامیکی انعطاف پذیر و طویل بدون استفاده از چسب و هرگونه بایندر دیگري، از طریق ایجاد اتصالات مکانیکی داخلی (سوزن کاري) تولید می گردد. پتوهاي سرامیکی استحکام کششی بالا، وزن سبک و دوام حرارتی بالایی در محدوده حرارتی 1000 تا 1700 درجه سانتیگراد دارند، در برابر لایه لایه شدن در جریان هاي هواي داخل کوره مقاوم می باشند. پتوهاي سرامیکی عمدتا در ضخامت هاي 6 تا 50 میلیمتر تولید گردیده و دانسیته آنها بینkg/m3 6 تاkg/m3 190 متغیر است. ویژگی های آن شامل:

هدایت حرارتی اندك
شوك پذیري و مقاومت حرارتی بالا
استحکام کششی بالا
عایق صدا
برش آسان
فاقد آزبست
مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی و جریان هواي داغ
ذخیره حرارتی پایین (موجب افزایش سرعت رسیدن به دما در کوره ها می گردد)

پشم سرامیک پانلی:

برد سرامیکی از ترکیب الیاف سرامیکی و بایندر هاي آلی و معدنی تحت فرآیند وکیوم جهت محدوده دمایی 1000 تا 1700 درجه سانتیگراد تولید می گردد. دانسیته بردهاي سرامیکی بین kg/m3 220 تا 450kg/m3 متغیر می باشد. این اقلام به علت انتقال حرارتی اندك، عایق مطلوبی براي کوره ها و داکت ها هستند و سطح صافشان موجب سهولت عایق کاري به ویژه در لایه هاي زیرین می گردد. این اقلام مقاومت بالایی در برابر پوسته شدن در اثر جریان هواي داغ کوره ها دارند. بردهاي سرامیکی به سادگی و با کمک یک تیغ اره دستی قابل برش کاري و شکل دهی می باشند.

هدایت حرارتی پایین
شوك پذیري و پایداري حرارتی بالا
استحکام مکانیکی بالا
عایق صدا
برش و نصب آسان
مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی و جریان هواي داغ
ظرفیت حرارتی پایین
بدون آزبست

ایروژل:

ایروژل نوعی ماده متخلخل سنتز شده است که از ژل سیلیکا ساخته می‌شود، به رنگ آبی بسیار کم‌رنگ بوده و عایقی فوق سبک است. بعد از استفاده، مایع آن خارج می‌شود و با گاز جایگزین می‌گردد و ماده جامد باقی‌مانده، بسیار سبک و متخلخل است ولی از مقاومت مکانیکی بسیار خوبی برخوردار است.
این ماده در دهه 1930 کشف شد و ابر عایق حرارتی نام گرفت و بعد از آن دچار تغییراتی گشت. ابر عایق به موادی گفته می‌شود که هدایت گرمایی کمتر از mK/W 02/0 داشته باشد و هدایت گرمایی ایروژل 0.013 است. این عایق خواص صوتی فوق‌العاده‌ای دارد ولی قیمت آن تا حدودی بالا است. این ماده به‌صورت شفاف است. از ایروژل در عایق‌کاری ساختمان‌ها، خودروها، فضاپیماها، قطعات الکترونیکی، آسمان‌خراش‌ها و غیره استفاده می‌شود.

نصب صحیح و نگهداری عایق پیش ساخته لوله و اتصالات:

از نیروی متخصص استفاده کنید . این عایق توسط یک کمربند مخصوص اما ساده و یک سشوآر صنعتی براحتی قابل اجرا میباشد و باعث تسریع در اجرا و نصب میشود که این عامل صرفه جویی در زمان بسیار اهمیت دارد.

کاور این عایق رنگی براق و شفاف دارد که زیبایی ظاهری بسیاری دارد و قابلیت شستن نیز دارد . این عایق کاملا آببندی خواهد شد.

عایق پیش ساخته لوله و اتصالات با دمای بالا:

این عایق بر اساس استاندارد، در سایز و قطر های مختلف لوله و همچنین کلیه اتصالات موجود، به صورت پیش ساخته قابل عرضه می باشد و سیستم درز بندی آنها بصورت جوش حرارتی است که در نتیجه نصب آنها سریع و آسان بوده و به کاهش کلی و چند برابری هزینه ها منتهی خواهد شد .

در زیر خواص و مزایای عایق های لوله واتصالات پیش ساخته آمده است :

مقاومت حرارتی بسیار بالا ، تحمل حرارتی از ۹۵ درجه سلسیوس به بالا با توجه به نوع عایق

کاهش قابل توجه هزینه تامین عایق و کاور و اجرت نصب عایق لوله ها و اتصالات که 2 الی 3 برابر دیگر سیستم ها میباشد
نصب بسیار آسان عایق لوله و اتصالات به دلیل پیش ساخته بودن و سیستم درز بندی جوش حرارتی
مقاوت فرسودگی و طول عمر بالای عایق و روکش پیش ساخته آن
میزان جذب آب بسیار پایین، عایق قوی در برابر رطوبت و پوسیدگی
مقاومت شیمیایی در برابر روغن، اسید، مواد نفتی، بازها و آب دریا
دارای قابلیت کند سوز بودن و خود خاموش شوندگی و یا کاملاً نسوز
عدم وجود فاصله هوایی بین عایق و کاور
استحکام و مقاومت تخریبی بسیار بالا

از این محصول جهت عایقکاری لوله های سایز بالاتر از 2 اینچ (با دمای بالای ۹۵ ) در تاسیسات صنایع مختلف و پتروشیمی و موتورخانه ها استفاده می شود .

از این محصول جهت عایقکاری منابع و مخازن نیز استفاده می شود .

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه کیهان فوم از آخرین اخبار و محصولات مطلع خواهید شد.

به اشتراک گذاری محتوا با دوستان

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *