عایق رولی Anti-UV

عایق رولی آنتی یو وی ساده و چسبدار

عایق کراسلینکXPE به صورت رول با روکش‌های خاص آنتیUV و در رنگ‌های متنوع جهت عایقکاری انواع کانال های انتقال هوا و منایع و مخازن ( دمای زیر ۹۵ درجه) قابل عرضه می باشد.

خواص و مزایای این عایق به شرح زیر است:

  • ضد نور خورشید و اشعه های مضر و مقاوم در برابر فرسایش ناشی از آن
  • مقاومت شیمیایی در برابر روغن ، اسید ، مواد نفتی ، بازها و آب دریا
  • تحمل حرارتی تا ۹۵ درجه سلسیوس ، مقاومت حرارتی بسیار بالا
  • میزان جذب آب بسیار پایین در حد صفر
  • دارای قابلیت کند سوز بودن و خود خاموش شوندگی
  • برگشت پذیری (مانایی فشاری) و پایداری ابعاد بسیار بالا
  • استحکام و مقاومت تخریبی بسیار بالا
  • ضریب هدایت حرارتی 0.033 وات بر متر درجه کلوین
  • ضد کشش پارگی و ضربه
  • بدون نیاز به نوار پرایمر
  • دارای مواد کند سوز
  • مقاوت فرسودگی و طول عمر بالا
  • نصب سریع و آسان و سهولت در حمل و نقل
  • عدم نیاز به هر نوع پوشش دیگر
  • غیر سمی و دوستدار محیط زیست
  • نمای ظاهری زیبا

اشعه‌یUV  چیست؟

اشعه ماورا بنفش (UV) نوعی انرژی است که توسط خورشید و برخی منابع مصنوعی تولید می‌شود. اشعه ماورا بنفش (UV) خورشید دلیل اصلی سرطان پوست است. آسیب UV هم چنین باعث آفتاب سوختگی، برنزه شدن، پیری زودرس و آسیب به چشم می‌شود. پرتوهای یو وی زنجیره‌های پلیمری را خراب کرده و می‌شکنند. اشعه ماورا بنفش هم چنین مواد رنگی را از بین می‌برد و منجر به تغییر رنگ در محصولات نهایی پلیمری می‌شود. بنابراین، استفاده از تثبیت کننده‌های ضد UV در برخی از محصولات ضروری هستند.
پلیمرها نسبت به خرابی ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید بسیار حساس هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض خارجی به محافظت نیاز دارند. دو نوع محافظت وجود دارد که می‌تواند به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرد: جذب اشعه UV توسط مولکول‌های بنزوفنون یا بنزو تریازال و محافظت در برابر تقسیم زنجیره‌های پلیمری از طریق مولکول‌هایی به نام  “HALS”.
عایق لوله‌ای آنتی یو وی برای استفاده در لوله‌های آب آشامیدنی به وفور استفاده می‌شود و حداکثر دمای 140 درجه‌ی فارنهایت را تحمل می‌کند. از این اتصالات می‌توانید در محیط‌های بیرون استفاده کنید زیرا مواد سازنده‌ی این عایق لوله‌ای دارای یک ماده افزودنی هستند که از اثرات مخرب نور ماورا بنفش خورشید یا همان یو وی محافظت می‌کند. این اتصالات برای استفاده در آب آشامیدنی است که معمولاً در لوله کشی‌های کم فشار و تأمین آب مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. جنس لوله‌ها معمولاً از PVC هستند که مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارند. هرگز از اتصالات لوله‌های پلاستیکی و لوله‌های دارای هوای فشرده یا گاز استفاده نکنید. عایق لوله‌ای آنتی یو وی با ساختار پلی اتیلن در بازار موجود است که علاوه بر آنتی یو وی بودن می‌تواند به جلوگیری از افزایش گرما و چگالش یا تشکیل یخ کمک کند. همچنین می‌تواند دمای بین 160- تا 200 درجه فارنهایت را تحمل کند.
 
در مواردی که لوله کش در دمای بسیار بالا یا پایین کار می‌کند، در صورت تماس فیزیکی فرد با سطح لوله، احتمال آسیب دیدگی وجود دارد. سطح دمای عایق از دمای سطح لوله متفاوت است یعنی این حرارت اصلاً شدید نیست پس می‌توان از عایق  لوله ای آنتی یو وی برای افزایش ایمنی نیز استفاده کرد.

خواص استفاده از عایق لوله ای آنتی یو وی

آنتی یو وی بودن لوله ها فقط خاصیت ضد ماورا بنفش بودن خورشید را به همراه ندارد. این نوع عایق باعث افزایش مقاومت لوله در برابر یخ زدگی، رطوبت، پوسیدگی، تماس با مواد شیمایی نظیر روغن، اسید، مواد نفتی، بازها و … می‌شود. این عایق‌ها به صورت لوله‌ای و درز چسبدار به همراه خاصیت آنتی یو وی تولید و عرضه می‌شوند. کم‌ترین اندازه‌ی آن‌ها 20 میلی متر به بالا است اما ضخامت آن را از 10 تا 18 میلی متر می‌توانید افزایش دهید. این عایق‌ها دارای قابلیت کندسوزی و خاموش شوندگی هستند که اگر در صورت بروز حادثه لوله‌ها آتش گرفتند به صورت خود به خود مهار شوند. چسب به کار رفته در این عایق لوله ای آنتی یو وی به صورت چشمگیری قوی است و به آسانی نصب می‌شود و طول عمر بالایی دارد.
با استفاده از عایق‌های آنتی یو وی از به کاربردن پوشش‌های دیگر بر روی لوله کاملاً بی نیاز می‌شوید. این عایق‌ها بر خلاف تصور عموم برای محیط زیست خطری ندارند و با حفظ ظاهر خود باعث بد شکل شدن لوله‌ها نمی‌شوند. عایق لوله‌ای آنتی یو وی مناسب با کنترل تراکم آب در سطوح لوله‌های سرد کمک کرده و خوردگی را محدود می‌کند. برای این کار نیاز به نگه داشتن سطوح عایق بیرونی در دمای بالاتر از هوای محیط و ایجاد مانعی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به لوله است.
لوله کشی می‌تواند به عنوان یک مجرا برای انتقال سر و صدا از یک قسمت از ساختمان به قسمت دیگر باشد (نمونه‌ای معمولی از این را می‌توان با لوله کشی فاضلاب در داخل ساختمان مشاهده کرد). عایق لوله ای آنتی یو وی نوعی عایق صوتی نیز به شمار می‌رود که می‌تواند از انتقال این صداهای آزار دهنده جلوگیری کند. لازم به ذکر است که هر جا که لوله از نظر مکانیکی ثابت باشد، از این انتقال صدا جلوگیری می‌شود.
 
 

چرا باید از عایق لوله‌ای آنتی یو وی برای منزل استفاده کنیم؟

در آب و هوای سرد و زمستانی، لوله‌های آبرسانی که در معرض دیوارهای خارجی یا فضای گرم نشده قرار دارند ممکن است بترکند و باعث آب گرفتگی در خانه شوند. عایق بندی لوله‌های آب یک عنصر اصلی در تلاش برای آماده کردن لوله‌ها برای مقابله با سوانح احتمالی به خصوص برای فصول سرد سال است.
عایق بندی آنتی یو وی لوله های آب همچنین می‌تواند با جلوگیری از ازبین رفتن گرمای لوله‌های آب گرم به هوای اطراف، در هزینه‌های انرژی صرفه جویی کند. به عنوان مثال، عایق بندی لوله‌های آب گرم می‌تواند باعث کاهش اتلاف گرما و کاهش هزینه‌های گرم شدن آب شود. عایق بندی لوله‌های آب سرد نیز می‌تواند از تعریق لوله‌ها به دلیل تراکم رطوبت جلوگیری کند که همین می‌تواند سطح رطوبت خانه را در تابستان کاهش دهد. این که شما کدام لوله‌های آب را عایق بندی می‌کنید به دلیل انجام این کار بستگی دارد.
اگر هدف جلوگیری از یخ زدگی لوله‌ها است، بنابراین لوله‌های حیاتی برای محافظت لوله‌هایی هستند که از فضای گرم نشده‌ی منزل عبور می‌کنند. این فضاها در دیوارهای خارجی، گاراژهای گرم نشده، حفره‌های بدون گرمایش، اتاق زیر شیروانی بدون گرمایش و غیره قرار دارند. به طور کلی، عایق بندی لوله‌هایی که از دیوارهای داخلی عبور می‌کنند یا در زیرزمین‌هایی که گرم می‌شوند هستند، ضروری نیست. هنگامی که هدف جلوگیری از یخ زدگی است، لوله‌های آب گرم و سرد باید عایق بندی شوند.
اگر هدف از استفاده از عایق یو وی کاهش هزینه‌های گرمایش آب است، عاقلانه است که لوله‌های آب گرم را به هر کجا که دسترسی دارید عایق بندی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا گرما از لوله‌های آب گرم خارج نشود. اگر هدف از عایق کاری لوله از بین بردن میعان و رطوبت لوله است، در این صورت لوله‌های آب سرد بیش‌ترین نیاز به عایق کاری را دارند. وقتی لوله‌های سرد در معرض هوای گرم و مرطوب قرار می‌گیرند، می‌توانند تراکم را روی لوله‌ها ایجاد کنند. این چگالش ممکن است باعث شود آب روی زمین چکه کند و یا رطوبت را در زیرزمین‌ها افزایش دهد. عایق بندی لوله‌های آب سرد می‌تواند از این میعان جلوگیری کند.
عایق لوله ای کف در شرایطی مناسب است که نیاز به پوشاندن لوله‌های مستقیم بیشتر است. بیشتر عایق‌های لوله ای در طول 6 فوت موجود است تا بتوانید مساحت بیشتری از کف را به سرعت بپوشانید. این لوله‌ها می‌توانند از کف پلی اتیلن یا عایق بر پایه لاستیک ساخته شوند و هر دو در قطرهای مختلف برای اندازه‌های مختلف لوله در دسترس هستند. برخلاف عایق‌های معمولی که به برش و چسب زدن زیاد نیاز دارند، نصب عایق لوله ای آنتی یو وی یکی از ساده‌ترین گزینه‌های عایق بندی است.

آنتی یو وی بودن لوله‌های PVC و CPVC و PEX

لوله‌های CPVC و PVC از مواد بسیار محکم و همه کاره ساخته شده‌اند. دشوار است باور کنیم که آن‌ها در برابر اشعه UV صد در صد مقاوم نیستند. پلی وینیل کلرید کلردار (CPVC) زمانی ساخته می‌شود که با آب کلردار تصفیه شود. آن‌ها برای پروژه‌های مهندسی و لوله کشی صنعتی در دسترس هستند زیرا CPVC می‌تواند در برابر درجات بالای حرارت به خوبی مقاومت کند و هم چنین قادر است اکثر مواد اسیدی و خورنده را تحمل کند. این ماده در سیستم‌های آب سرد و گرم و کاربردهای شیمیایی استفاده می‌شود و مقرون به صرفه و انعطاف‌پذیر هستند و به آسانی نصب می‌شوند.
PVC یک ماده ترموپلاستیک و بسیار متنوع است. این ماده برای انواع پروژه‌ها به صورت کاربردی استفاده می‌شود. لوله‌های PVC در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شوند و بسیار قوی، سفت و سخت هستند و در سیستم‌های گاز، آب و زهکشی بسیار زیاد از آن‌ها استفاده می‌شود. پی وی سی برای سیستم‌های آب گرم بیش از 140 درجه توصیه نمی‌شود، زیرا مشخص شده است که دیواره‌های لوله در تماس با موادی که بالاتر از 150 درجه هستند شروع به نرم شدن می‌کنند. متناوباً، لوله CPVC برای پروژه‌های صنعتی با آب گرم که دما می‌تواند حداکثر به 200 درجه برسد، انعطاف‌پذیرتر و بادوام‌تر است. اگرچه لوله‌های CPVC و PVC مشابه هستند، اما برای کارهای تجاری، مسکونی و صنعتی قابل تعویض نیستند.
تابش اشعه ماورا بنفش می‌تواند باعث شود که قسمت‌هایی از پوسته بیرونی لوله‌های CPVC و PVC اندکی تخریب شود اما این میزان قابل توجه نیست. لوله‌هایی که در معرض نور خورشید قرار دارند به آرامی تغییر محسوسی خواهند داشت که تغییر رنگ UV نامیده می‌شود. بسته به رنگ لوله‌ها، می‌توانند رنگ مایل به قهوه‌ای یا مایل به زرد داشته باشند. هنگامی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند این لوله‌های  CPVC  و  PVCتخریب UV را نشان می‌دهد اما فقط بین 0.001 تا 0.003 اینچ است. هنگامی که لوله‌ها از تماس مستقیم خارج می‌شوند، اشعه ماورا بنفش دیگر بر آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در دراز مدت می‌تواند مقاومتCPVC  و PVC را کاهش دهد. به نظر نمی‌رسد که نور ماورابنفش تاثیری در سختی، فشار یا قابلیت انعطاف پذیری لوله‌ها داشته باشد.
لوله‌های CPVC و PVC پس از مدت طولانی قرار گرفتن در معرض نور خورشید تحت تأثیر اشعه ماورا بنفش قرار می‌گیرند و تابش خورشید تا عمق کم به لوله‌ها نفوذ می‌کند. هنوز هم توصیه می‌شود از لوله‌ها محافظت کنید. برخی از تولید کنندگان لوله مواد ترموپلاستیک را با عوامل انسداد نور ماورا بنفش مخلوط می‌کنند. این لوله‌ها می‌توانند در معرض تابش طولانی‌تر در برابر نور مستقیم خورشید مقاومت کنند و به اصطلاح رایج آنتی یو وی می‌شوند. روش دیگر برای محافظت از لوله‌ها در برابر اشعه ماورا بنفش، پنهان کردن آن‌ها با یک پوشش مات یا رنگ آمیزی آن‌ها با رنگ لاتکس بر پایه آکریلیک است زیرا اشعه ماورا بنفش نمی‌تواند به سطح رنگ لاتکس نفوذ کند.
 
لوله‌های عایق بندی شده‌ی PEX مجموعه‌ی منحصر به فرد را ارائه می‌دهند. به این دلیل که لوله‌های PEX از نظر فیزیکی با دیگر مواد معمول در لوله کشی‌ها متفاوت هستند. آن‌ها بسیار انعطاف پذیر بوده و کم‌تر در معرض ترک خوردگی هستند. آن‌ها همچنین با گرما، سرما و گاهی اوقات حتی جریان آب منقبض می‌شوند. هنوز هم قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش می‌تواند در طولانی مدت اثر خورنده‌ای بر روی لوله‌ها داشته باشد و اینجا است که اثر عایق لوله ای آنتی یو وی مشخص می‌شود. برای عایق بندی لوله‌ ها به ویژه برای مقاطع کوتاه یا خمیدگی‌های تنگ نیز از عایق لوله ای استفاده می‌شود. شما به راحتی اتصالات یا شیر را با نوار کاملاً همپوشانی می‌کنید و به صورت لایه‌ای می‌پیچید و در نتیجه ضخامت مناسبی ایجاد می‌کنید تا عملکرد حرارتی مورد نیاز را تأمین کنید.
 
 
 

قیمت عایق لوله ای آنتی یو وی در بازار 

عایق آنتی یو وی با توجه به مزایایی که دارد دارای قیمت مناسب تری در مقایسه با عایق الاستومری است !
این عایق پوشش دار و کند سوز را با عایق ساده الاستومری و بدون پوشش مقایسه کنید !
 

عایق رولی آنتی یو وی

عایق کراسلینکXPE به صورت رول با روکش‌های خاص آنتیUV و در رنگ‌های متنوع جهت عایقکاری انواع کانال های انتقال هوا و منایع و مخازن ( دمای زیر ۹۵ درجه) قابل عرضه می باشد.

خواص و مزایای این عایق به شرح زیر است:

  • ضد نور خورشید و اشعه های مضر و مقاوم در برابر فرسایش ناشی از آن
  • مقاومت شیمیایی در برابر روغن ، اسید ، مواد نفتی ، بازها و آب دریا
  • تحمل حرارتی تا ۹۵ درجه سلسیوس ، مقاومت حرارتی بسیار بالا
  • میزان جذب آب بسیار پایین در حد صفر
  • دارای قابلیت کند سوز بودن و خود خاموش شوندگی
  • برگشت پذیری (مانایی فشاری) و پایداری ابعاد بسیار بالا
  • استحکام و مقاومت تخریبی بسیار بالا
  • ضریب هدایت حرارتی 0.033 وات بر متر درجه کلوین
  • ضد کشش پارگی و ضربه
  • بدون نیاز به نوار پرایمر
  • دارای مواد کند سوز
  • مقاوت فرسودگی و طول عمر بالا
  • نصب سریع و آسان و سهولت در حمل و نقل
  • عدم نیاز به هر نوع پوشش دیگر
  • غیر سمی و دوستدار محیط زیست
  • نمای ظاهری زیبا

کاربری : این عایق در دو نوع ساده و چسبدار قابل عرضه میباشد

  • صنعت ساختمان : جهت انواع کانال های انتقال هوا و منایع و مخازن ( دمای زیر ۹۵ درجه)
  • صنایع مختلف

 

مانايي فشاري (ASTMD 3575-B)

%

12<

ضريب هدايت حرارتي (ASTM C335)

W/m° K

033/0

ميزان جذب آب (ASTM D3575-L)

Kg/m²

0

استحكام كششي (ASTM D412)

PMa

0/4

افزايش طول (ASTM D412)

%

110

محدوده دمایی

-70 to +95 °c

اشتعال پذيريDIN 4102)

CLASS I

 

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه کیهان فوم از آخرین اخبار و محصولات مطلع خواهید شد.

به اشتراک گذاری محتوا با دوستان

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *